Joanna Głuszyk dietetyk

Jak jeść w Święta aby nie być na plusie.

Boże Narodzenia to czas  spotkań z bliskimi, rodzinna atmosfera ale również  dobre, świąteczne jedzenie. Prace w kuchni nabierają tempa, pierogi wszelkiego rodzaju, kulebiaki, ciasta, ryby, śledzie, kluski z makiem, makowce, serniki. I właśnie to ostatnie zamiast cieszyć, często  u ludzi wywołuje strach i niepokój, obawę  przed dodatkowymi kilogramami.  Nasuwa się  pytanie u wielu będących na planach redukcyjnych jak jeść  aby nie przytyć?  Odmówić pysznego sernika od babci czy też  nie, skosztować pierogi czy też sobie odmówić ?

 

Kilka zasad 

Często jest tak, że ilość jedzenia przygotowanego na okres wigilijny jest po porostu nad wymiar za dużo.  I tak o to nasuwa się pierwsza zasada  NIE SZYKUJ NADAMIARU JEDZENIA .

Przygotowania świąteczne  są tak absorbujące iż  pochłaniają mnóstwo czasu a my zapominamy często o tym najważniejszym posiłku czyli śniadaniu. Druga zasada ZJEDZ ŚNIADANIE W DZIEŃ WIGILII. Niech jest ono zarazem pożywne i lekkie.

W czasie wigilijnym rozkoszuj swoje podniebienie potrawami typowo świątecznymi, których na co dzień nie przygotowujesz.

 

W czasie świętowania nie zapominaj o aktywności fizycznej,  pilnowaniu przerw pomiędzy posiłkami.

Święta to czas rodzinny, kiedy nie ilość zjedzonego jedzenia a delektowanie się nim powinno nam sprawiać przyjemność. Jedz  powoli, nie na siłę, nie zjadaj wszystkich  potraw w ciągu krótkiego czasu. Daj żołądkowi odpocząć, strawić to co już  zostało zjedzone.

 

Woda, herbaty ziołowe o nich nie zapominaj. Usprawnisz swoje trawienie, zredukujesz uczucie wzdęcia  i pełności .

Bądź asertywny/a. Umiej  powiedzieć nie. Nikt Tobie przecież tego jedzenia za chwilę ze stołu nie zabierze. Nie dokładaj sobie tego samego dania raz jeszcze . Jedz wg własnego uznania, bądź asertywna/y , umiej powiedzieć  NIE  dziękuję. Skosztuję za czas jakiś tego pysznie wyglądającego dania.

 

ALKOHOL – sprawa indywidualna, dla polepszenia trawienia tak i owszem. Jednak z alkoholem jest też tak, że przy nim jakoś tak dziwnie załącza się apetyt i zjadamy razy dwa.

   Podsumowanie

Jednak to co najważniejsze – WYLUZUJ w Święta.  Spędź je z bliskimi, nie licz kalorii w te dni ale zachowaj umiar. Odejdź od stołu z lekkim uczuciem niedosytu, wyjdź na spacer , pamiętaj o warzywach jako dodatku do dań.  Święta Wigilijne są raz w roku – i nie pozwól aby bolący żołądek z przejedzenia popsuł Tobie ten cudowny czas.

Joanna Głuszyk dietetykJoanna Głuszyk dietetyk