losos zrodlo witaminy d

Witamina D – dlaczego jest tak ważna?

Witamina D kojarzy nam się z słońcem, leżeniem na plaży, krzywicą itp. Określana jest również witaminą słońca. Jej zbyt niski poziom w organizmie może mieć nieprzyjemne skutki. Niedobór tej słonecznej witaminki przyczynia się do zaburzeń w prawidłowym funkcjonowaniu układu kostnego, mięśniowego i immunologicznego. Częste infekcje dróg oddechowych, czy też infekcje grypowe powtarzające się regularnie mogą świadczyć o niedoborze witaminy D.

Kanadyjscy naukowcy udowodnili że niewystarczające zapotrzebowanie na tą witaminę zwiększa ryzyko zachorowania na nowotwory. Największe zależności zaobserwowano przy raku jelita grubego i raku piersi.

Nieprawidłowy poziom witaminy D wpływa również na metabolizm węglowodanów i tłuszczy. Od witaminy D jest zależne prawidłowe wydzielanie i wykorzystywanie insuliny. Co ważne dla cukrzyków jej niedobór przyczynia się do obojętności komórek organizmu na insulinę czyli insulinooporność. oraz wzrost stężenia trójglicerydów i cholesterolu.

Kiedy na naszym niebie świeci piękne słońce nasze humory są pozytywne , wszystko nas cieszy, odczuwamy psychiczny dyskomfort. A to tez dlatego że witamina D dba o naszą stabilna psychikę, nie pozwala nam aby dopuszczane były do niej odstępstwa.. Nasza słoneczna witaminka dba o to aby obniżyć jak najmocniej ryzyko wystąpienie alzheimera, otępienia starczego.

W jakich produktach należy szukać witaminy D?

W poniższych produktach możemy szukać witaminę D:

  • tran – 12000 .U. /100g
  • śledź- 104 0 I.U/100g
  • łosoś- 680 I.U./100g
  • sardynki – 440 I.U./100g

poza tym: pieczarki, sardynki.

vitamin-623938_1280

Parametrem , który najlepiej oznacza poziom witaminy D jest poziom 25-OH-D (KALCYDIOL) w osoczu.

Czy samo opalanie się raz na jakiś czas wystarcza?

W Polsce warunki atmosferyczne, ani położenie geograficzne nie sprzyjają czerpaniu radości z wchłaniania witaminy D;. Nasz kraj leży w takiej szerokości geograficznej że słońca od października do marca jest niedużo .Poza tym coraz częściej stosujemy kremy na nasze ciało z blokerami promieni słonecznych o wysokich faktorach, co może blokować endogenną syntezę witaminy D w powyżej 99%.

Styl życia coraz częściej sprawia że mało spędzamy czasu na świeżym powietrzu a więcej w zamkniętych klimatyzowanych pomieszczeniach.

Pamiętajmy że lepiej jest zapobiegać niż leczyć. Dbajmy o ruch na świeżym powietrzu, o jakość naszego pożywienia a także o suplementację witaminą D konsultując się oczywiście ze swoim lekarzem.