Joanna Głuszyk dietetyk

Ananas jego znaczenie w żywieniu

Ananas – owoc znany bardzo w medycynie niekonwencjonalnej.

Bardzo ceniony za swoje właściwości lecznicze. Zazwyczaj kojarzony jest z suplementami diety jako środek wspomagający odchudzanie. , ale czy tylko ? Otóż nie, ananas to też całą paleta innych jego zdrowotnych właściwości, za które odpowiada bromelaina wraz z całą paleta witamin i witamin pochodzących z tego zacnego owocu.

Na początek : bromelaina co takiego?

Bromelaina jest mieszaniną enzymów proteolitycznych(bromelin) wytwarzanych przez rośliny.   Wyróżnia się około 5 jej odmian z czego największe znaczenie ma bromelina A i bromelina B.

Charakteryzuje się ona właściwościami p/zapalnymi, p/ bólowymi, co pozwala na jej wykorzystanie w medycynie sportowej przy leczeniu obrzęków pourazowych, stanów zapalnych stawów.

Udowodniono iż bromelina hamuje proces syntezy prostaglandyn pro zapalnych będących prekursorem dla bólu i stanów zapalnych. Inne właściwości ananasa, które wynikają z posiadania tych że enzymów proteolitycznych to:

• łagodzi problemy trawienne (ułatwia trawienie białek)
  • pomaga w leczeniu zatok, zapalenia oskrzeli(zmniejsza ilość śluzu )
  • wspomaga odchudzanie (zmniejsza apetyt). Pomaga w rozkładaniu tłuszczy i białek. Szczególnie zalana osobom otyłym o małej aktywności fizycznej)
  • działanie p/bólowe bardzo znaczące w wielu schorzeniach (urazy, ból zatok, )
  • wspomaga gojenie ran pooperacyjnych
  • pomocna w profilaktyce zapalenia żył.

To tylko nieliczne właściwości lecznicze . Jako ciekawostkę można dodać że osoby pracujące przy zbiorach ananasów pracują w maskach ze względu na bardzo wysokie stężenie tego enzymu. W naturalnym środowisku stanowi on ochronę dla roślin przed owadami i ich larwami. Natomiast  w przemyśle jest wykorzystywany enzym ten do zmiękczania mięsa.

Taki o to ciekawy jest ten ananas.

Ciekawostka kaloryczna:

100 g ananasa to 54 kcal

Pamiętajmy  że pieczenie w kącikach ust po zjedzeniu ananasa to nic nie niepokojącego .